|

Urning a cup of Tea without Flasking

Question: We recently bought an electric hot-water urn for Shabbos. Previously we just stored water in a flask. This last Shabbos I found myself pouring hot water from the electric urn directly onto instant tea – the same way I used to do from the flask. In case the Rav is not familiar with this instant tea, it was bought in England. It looks like so many granules. You take, say, a dozen of them, put them in a cup, pour in the hot water and you have your tea. I later had second thoughts about what I had done and suspect that pouring water directly from the urn onto the instant tea granules is a problem. Is that the case?

Answer:

Usually instant tea has been previously cooked; those granules are the product of cooked tea that was dehydrated. The granules are meant to carry the flavor of the tea. Based on that assumption, it is best to first pour the water into a glass and then add the granules.

Allow me to explain. Once food has been fully cooked, the Rema rules that one cannot violate an issur bishul de'oreisa by recooking it.[i] The reason is that melacha on Shabbos generally requires a constructive change. Once the food has been changed from raw to cooked through the cooking process, the second time it is cooked no change takes place in the food. Once food is fully cooked, technically reheating it does not recook it.

The Rema distinguishes between solids and liquids. Once a solid is fully cooked, one may place it in a kli rishon that is yad soledes bo, provided it is not on the heat source.[ii] It can be placed in a kli rishon shelo al gabei haesh even if it is room temperature (i.e., cold). However, a liquid that has been cooked and has completely cooled should, miderabonan, be treated as if it had never been cooked.[iii]

Instant tea and coffee are precooked. Therefore, it should be permissible to put the tea or coffee into hot water in a kli rishon just removed from the fire or to pour hot water right onto the instant tea or coffee.[iv] The Mishna Berura, however, brings a stringent opinion that prohibits pouring hot water on the instant tea.[v]

It seems that the dispute is how should we view a solid that dissolves and becomes liquid immediately after the hot water is poured onto it. Shall we say that, since the instant tea granules are solid when the hot water is being poured onto them, pouring it is permitted as with any other completely cooked solid? Or shall we say that once the hot water is poured on the tea it becomes a liquid and therefore pouring it is prohibited?

The Mishna Berura rules that lechatchila one should follow the more stringent opinion and not pour hot water onto granules that will immediately dissolve into a liquid. Bedei'eved, no aveira was done and the tea can be used.[vi]

Therefore, now that you have an electric hot-water urn, you should avoid pouring the hot water directly from the urn onto the English instant tea granules.

BookID: 1 Chapter: 318


[i] עיין או''ח שי''ח סט''ו מחבר ורמ''א.  ועיין מש''כ המחבר בשי''ח ס''ד דכל תבשיל (בין לח בין יבש) יש בו משום בא''ב אם נצטנן, ופירש במ''ב שם שר''ל כל שאין היס''ב אף שעדיין קצת חם. וא''כ צ''ל דמש''כ המחבר בסט''ו מיירי שהתבשיל עדיין יס''ב. ולכן מש''כ למעלה נכון לאשכנזים בלבד.

[ii] במ''ב שי''ח ס''ק צ''ב כתב דכשהוא על האש אסור מדרבנן משום דנראה כמבשל, וכ''כ במ''ב ס''ק צ''ח והוסיף דגם אתי לחתות בגחלים. ובשעה''צ שם ס''ק מ''ו כתב טעם אחר בשם הא''ר דיש מחמירין דכשהוא על האש יש בו משום בישול אחר בישול.

[iii] עחזו''א סימן ל''ז ס''ק י''ג דבבישול אחר בישול בדבר לח אין אנו מקילין אלא בלא נצטנן לגמרי, ומעיקר הדין אין שום מקום לחלק בין נצטנן לגמרי ללא נצטנן לגמרי דכל שאין  היס''ב חשיב מן הדין כצונן וע''כ שאנו תופשין לעיקר הדין כדעת הרמב''ם והרשב''א והר''ן שאין איסור לחמם את הצונן המבושל, אלא מפני שלא יבואו להקל בחיים לא נהגו להקל בצונן שאין חמימותו ניכרת, (ובגר''ז ס''ט שיער הדבר דכל שעדיין ראוי לאכול מחמת חמימותו לא חשיב כנצטנן לגמרי), ואפשר דהוא משום גדר חזרה ע''ג גרופה דבנצטנן לגמרי לדעת המ''א בטלה שהיה ראשונה, ומיהו משמע דבדבר יבש מקילינן אפילו בנצטנן לגמרי. וע''ע באג''מ ח''ד או''ח סימן ע''ד בישול סק''ב דגם מפרש הרמ''א דפסק כהרמב''ם. וע''ע במ''א רנ''ג ס''ק לז ובפמ''ג שם.

[iv] וכ''ד המ''ב מעיקר הדין בשי''ח ס''ק ע''א דמתיר ליתן סוכר בכ''ר שהעבירוהו מע''ג האש. וכ''נ דעת האג''מ מדינא או''ח ח''ד סימן ע''ד בישול אות ט''ז.

[v] ע''פ שע''ת שם ורע''א. ובפנים כתבתי דהוא ע''פ מש''כ רע''א בס''ס רנ''ג דבדבר יבש שנמס ונהפך ללח יש להחשיבו כלח.

[vi] שי''ח ס''ק ע''א וז''ל וטוב ליזהר מכלי ראשון לכתחילה עכ''ל. ובשש''כ פ''א ס'' מ''ט דטוב להמנע מעירוי מים מכ''ר על קפה נמס אלא יש לשפוך תחילה את המים תוך כ''ש ואח''כ להוסיף הקפה הנמס. וע''ע שם בסס''ק קל''ה, ובפרק א' סעיף נ''ה ונ''ו. וע''ע במנח''י ח''ט סכ''ז דמיקל בכ''ש אפילו בספק היד נכוית בו. אולם באגר''מ או''ח ח''ד סע''ד בישול אות ט''ז אף שמיקל מדינא אף בכ''ר מ''מ כתב וז''ל איברא דאני מחמיר לעצמי בין בקפה נמסובין בסוכר ליתן בכלי שלישי אבל לדינא אין להחמיר עכ''ל. וע''ש באות ט''ו דכתב דלא נראה כלל לומר דיש דברים המתבשלים בכלי שלישי.

Similar Posts

Leave a Reply