Wine, Women & Song (2)
Question: In a recent Q&A, the Rav quoted the Ramo and the Mechaber as stating that one should not drink wine and listen to music –even with one's wife. When my wife and I lived in Jerusalem, we tried to go out for a nice meal once a month. When we moved to RBS, we found that it was too difficult to get up to Jerusalem at night, and there were no restaurants worth eating in nearby. So after a few months, we decided to make our own restaurant on Thursday nights. After the kids are in bed, my wife cooks a nice meal, I open a bottle of wine and turn on the Internet radio, and we sit down to a candlelight meal. Based on the Rav's psak, can we still do this? The music is not critical (we do without the music during sefira and the 3 weeks but still have the meal), but it is nice
Answer:In your situation, it seems that the emphasis is on the meal. The Thursday night dinner at home is to replace a restaurant. People eat meals in restaurants. The wine seems ancillary. Therefore, you can continue this practice. When a meal is eaten, one can have music playing. Only when wine alone is drunk or the wine is a central item on the menu is there a problem. For example, one should avoid playing music when throwing a wine and cheese party. Otherwise, such behavior does not have to be stopped.[i]
BookID: 1 Chapter: 560
[i]עמ''ב תק''ס ס''ק י''ב דיש למחות באותן שיושבין לאכול סעודתן ובחוץ עומדים מנגנים, ובכל יום עושים כן דזהו ודאי איסור גמור. ובשעה''צ ס''ק כ''ג מפרש דהא דאסר לאכול ולשמוע נגינה היינו על היין. ולפ''ז באמת יש למנוע הנהגתך.
אבל בהמשך דברי שעה''צ שם מביא דברי הרמ''א בהגהות מרדכי בגיטין דדוקא במשתה בלא אכילה הוא דאסור שכן דרך הנכרים אבל במשתה של אכילה מותר. ומסיק דלפ''ז אפשר דאין למחות אע''ג דרגילי בזה עכ''ל.
והנה שמעתי ממו''ר הרב שלמה פישר שליט''א להקל הרבה בעניני שמיעת מוסיקא, ואף דברים שאסורים ע''פ שו''ע יש לבעל הוראה להתחשב הרבה במרה שחורה ודכאון שעלול לבא על אינשי בימינו כשלא יהיו מסובבים עם מוסיקא. והוא כעין רפואה הנצרכת להרבה אינשי מחמת הלחצים הגדולים שיש לבנ''א היום יותר ממה שהיה פעם. וע''כ נ''ל דלכתחילה יש לסמוך על דברי הרמ''א במרדכי דבמשתה של אכילה מותר כשמורה בעל הוראה לאחרים. ורק אלו שמכירים את עצמם שלא עלולים ליכנס לדכאון רשאים להחמיר ע''ע לקיים דברי הפמ''ג לאסור מוסיקא כל יום בשעת סעודה. ונראה דאין לחלק בעני''ז בין מוסיקא ממנגנים או מוסיקא הבאה ממכשירים.
ובנידון שלך נראה דיש עוד סברא להקל די''ל דאי''ז בכלל הרגילות שאסר הפמ''ג. דהוא מיירי כשעושין כן בכ''י, ואתה מיירי על פעם בשבוע, ואפשר דאי''ז בכלל רגילות.